Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met zoekmachine marketing
Als je een eigen bedrijf hebt, wil je natuurlijk als het even kan zoveel mogelijk bezoekers hebben op je website. Daarom is het slim om met zoekmachine marketing te starten, wat je overigens op verschillende manieren kunt opvatten. Je kunt namelijk zowel adverteren (op bijvoorbeeld Google) als technieken toepassen die ervoor zorgen dat je hoger in de organische zoekresultaten staat. Beiden methoden hebben zo hun eigen aanpak, voor- en nadelen. Meer weten? Lees dan dit artikel, of contacteer een zoekmachine marketing bureau. Zij kunnen je precies vertellen hoe je jouw bedrijf een boost geeft middels online marketing, gericht op zoekmachines.
SEO: Zoekmachine optimalisatie
De eerste optie die je hebt als je wilt starten met zoekmachine marketing is SEO, oftewel Search Engine Optimization. Het doel erven is dat je website hoger rankt in de organische zoekresultaten. Als je dat eenmaal voor elkaar hebt gekregen zullen de resultaten lang aanhouden, maar het duurt wel langer om hoog in Google te staan. Het is dus een strategie waar je een wat langere adem voor moet hebben, maar wel een die goed werkt als je het slim aanpakt.
Hoe werkt SEO?
Door je website te voorzien van sterke content, te zorgen voor voldoende kwalitatief goede backlinks en ook de technische kant van je website te optimaliseren, zul je vanzelf hoger ranken in Google. Alle drie deze onderdelen zijn in feite even belangrijk. Een website met sterke content zal immers niet ranken als die technisch gezien niet goed in elkaar zit en heel traag laadt. En zelfs een website die op alle punten perfect presteert zal niet ranken als er maar weinig naar gelinkt wordt. Het één kan dus niet zonder het ander.
SEA: Zoekmachine adverteren
Heb je geen geduld en wil je direct bovenaan de zoekresultaten staan? Dan is het slim om aan SEA te doen, oftewel zoekmachine adverteren (Search Engine Advertising). Het grote voordeel aan adverteren is dat je niet op resultaten hoeft te wachten. Zet je de advertentie echter stop? Dan is het ook meteen afgelopen met de stroom aan bezoekers. Handig voor ondernemers die een flink budget hebben voor online marketing, maar niet als je gedwongen bent klein te beginnen.
Hoe werkt SEA?
Als je gaat adverteren in Google stel je allereerst de juiste doelgroep in. Daarna kies je de juiste advertentievorm. Je kunt namelijk op allerlei verschillende manieren adverteren in Google. Met de standaard tekstadvertentie bijvoorbeeld, maar ook middels Google Shopping of bijvoorbeeld met een afbeelding of video. Adverteren op Google is ingewikkelder dan het lijkt, want je moet behoorlijk wat variabelen invullen en inschattingen kunnen maken over wat rendabel is en wat niet. Een zoekmachine marketing bureau kan je hierbij helpen, en ervoor zorgen dat je je advertentiebudget optimaal inzet.